Kdo je to? Naučné leporelo pro prcky od 2 let za 79 Kč

Recenze: Pandořina skříňka

S hlavní hrdinkou Agátou se setkáváme znovu po deseti letech od vydání knihy Dědictví. Nyní jí umírá matka a ona v pozůstalosti najde několik záhadných listin a fotografií. Aby zjistila pravdu o svém původu, vyráží z Prahy do Slezska, kde žije rodina jejího otce. Touží odhalit pravdu, ale záhy zjistí, že to nebyl dobrý nápad.

Spisovatelka Eva Tvrdá (1963) vystudovala pedagogickou fakultu a po studiích pracovala jako učitelka. Přispívala do různých periodik a pracovala na tom, aby se jí splnil sen stát se spisovatelkou. Do světa literatury vstoupila novelou „Dálka“, což byl detektivní příběh. Dnes má na svém kontě osmnáct titulů v rozličných žánrech. My ji známe především jako autorku detektivek a historických románů. Aktuální kniha Pandořina skřínka z nakladatelství Littera Silesia volně navazuje na románovou novelu „Dědictví“.  Ta vyšla v roce 2005 a my se v ní seznámili s hlavní hrdinkou Agátou.

Pandořina skřínka si bezpochyby získá přízeň čtenářů i literárních kritiků. Eva Tvrdá navázala na historické romány, které jsou v posledních letech velmi oblíbené. Hlavní hrdinka se v nich potřebuje vyrovnat s vlastní minulostí, což vzhledem k našim dějinám, nebude vůbec jednoduché. Chronologické pasáže se prolínají s retrospektivními a my pomalu zjišťujeme, že Agáta má problémů až nad hlavu. To, co působilo idylicky, je možná jen zástěrka, a věci nejsou takové, jaké se zdají. Agáta měla problematický vztah s matkou, protože odmalička cítila, že ji nepřijímá nekritickou láskou. Agáta si musela vybojovat vztah s budoucím manželem a matka nebyla spokojená ani s její prací a dětmi.

Když matka zemře, Agáta najde v pozůstalosti několik záhadných listin a fotografií. Týkají se jejího otce Helmuta a Agáta zjišťuje, že o něm nevěděla spoustu věcí. Rozhodne se, že se vydá do Slezska, aby zjistila, co byl zač. Manžel je proti a nadšené z pátrání po rodných kořenech nejsou ani dospělé děti. Agáta velmi brzy zjistí, že existují otázky, na které je lepší neznat odpověď. Její předky ovlivnila politika, náboženská příslušnost i místo, kde žili. Navíc se Agáta dozvídá i o otcově temné stránce, o které neměla ponětí. Pandořina skřínka evokuje řecké pověsti, a pokud je znáte, pak tušíte, jaký bude závěr.

Kromě Agáty se setkáme se spoustou dalších postav a postaviček. Všechny spojuje to, že dějiny zasáhly do jejich životů a nezřídka přinesly tragédii. Pandořina skřínka je inteligentní a kultivovaně napsaný příběh. Nijak se nepodbízí, autorka je úzkostlivě objektivní, přesto vám příběh nedá spát. Budete konfrontováni s minulostí českého národa a možná že i svou vlastní. Každý z nás má ve skříni schované kostlivce a klobouk dolů před Evou Tvrdou a její Agátou, že je vytáhly na denní světlo. Máte-li rády chytré příběhy o silných ženách, které čelí osudu, rozhodně si tuto knihu nenechte ujít. Díky ní zjistíte, že věci nejsou buď černé, nebo bílé, ale že záleží pouze na konkrétních lidech a jejich skutcích.