Recenze: Nalezený

Když se jedenáctiletý Evan jednoho dne nevrátí ze školy, jeho rodina se ocitne v noční můře. Policie se nemá čeho chytit a rodiče jsou naprosto zoufalí. Po několika měsících se chlapec nečekaně objeví, ale s ním se objeví i řada problémů. Jak zvládnou Evanovi rodiče návrat ztraceného syna?

Autorka píšící pod pseudonymem Erin Kinsleyová je novým objevem britské krimi scény. Pracuje jako spisovatelka na plný úvazek a žije ve východní Anglii. Ostatní detaily svého života pečlivě skrývá a dělá to prý proto, aby na sebe nestrhávala pozornost. To, co si podle ní zaslouží větší pozornost, jsou její románové postavy. Krimi román „Nalezený“ vyšel v roce 2019 a šlo o literární prvotinu. Titulu se prodalo téměř čtyři sta tisíc kusů. U nás knihu letos vydalo nakladatelství Host.

Nalezený je krimi román, ale chybu neuděláte ani tehdy, pokud ho označíte za román psychologický. Jiní autoři kladou důraz na vyšetřování anebo si libují v nechutných detailech, ale Erin Kinsleyová se rozhodla jít jiným směrem. Všechno, co ztracený Evan prožíval u svého únosce, zůstává zahaleno tajemstvím. Jeho případ dostala na starost inspektorka Naylorová se svým týmem. Jejich vyšetřování pokračuje mravenčím tempem, protože se nemají čeho chytnout. A tak vyslýchají případné svědky, mluví s Evanovými přáteli a snaží se zmapovat hodiny před únosem.

Mnohem důležitější jsou tady ale vztahy mezi jednotlivými aktéry. Evan vyšel z běžného prostředí a manželství jeho rodičů patřilo k příkladným. Jenomže chlapcův únos změnil nejen jeho rodiče, ale změnil také jejich vzájemný vztah. Autorka věnovala prostor i vedlejším postavám, a tak máte pocit, že všechny postavy a postavičky důvěrně znáte. Jistěže je chlapcův únos tragédie, ale co když skutečné problémy nastanou až poté, co se vrátí? Jeho návrat by měl vyvolat nadšení, ale chlapec se změnil a jeho blízcí si s hrůzou uvědomují, že se cítí jinak, než by měli.

Detektivní zápletka se zkomplikuje ve chvíli, kdy zmizí další chlapec a kdy se z Evana stane jediné vodítko k jeho nalezení. V této fázi můžeme román s klidným svědomím označit za psychologický thriller. Čas běží, Evan se stále nevzpamatoval z únosu a má zábrany hovořit o tom, k čemu došlo. Jako detektivkářka je Erin Kinsleyová nesmírně poctivá. V textu jsou poschovávané stopy ke správnému řešení, ale obávám se, že vám to stejně k ničemu nebude. Ono vám totiž ani nedojde, že právě tahle informace je důležitá. Čtenáři i literární vědci pějí na knihu chválu a není se čemu divit. Propojit krimi román s psychologickým románem tak, aby působil naprosto uvěřitelně, není vůbec jednoduché. Nalezený je čtivý a strhující krimi román, ale zároveň kvalitní intelektuální literatura. S emocemi budete jako na houpačce a Nalezený se vám dostane hluboko pod kůži. Tohle není plytké oddechové čtení na dovolenou, ale velmi sugestivní čtení o jedné lidské a rodinné tragédii. Jsem velmi zvědavá, co si pro své čtenáře Erin Kinsleyová připraví příště.