Recenze: Muž z labyrintu

Jednoho dne najde pytlák nahou dívku. Ta je zmatená a vyděšená k smrti z někoho, kdo ji údajně pronásleduje. Brzy se zjistí, že jde o Samanthu. Ta byla patnáct let nezvěstná a její únosce ji držel v kobce zvané labyrint. Najdou vyšetřovatelé jejího únosce? Dokáže se Samantha vyrovnat s minulostí?

Italský spisovatel Donato Carrisi (1973) vystudoval práva a v dnešní době se věnuje psaní knih, novinařině a scenáristice. Na svém kontě má jedenáct románů a celosvětovou slávu mu přinesla thrillerová série s Milou Vasquezovou. Muž z labyrintu je třetím dílem této série, v nakladatelství Vendeta již vyšly knihy Našeptávač a Hypotéza zla. Muže z labyrintu převedl Carrisi na filmové plátno, přičemž se sám ujal režie. Jednu z hlavních rolí ztvárnil slavný americký herec Dustin Hoffman.

Pokud milujete temné hororové příběhy, potom je „Muž z labyrintu“ přesně pro vás. Jde o poměrně komplikované čtení plné zkratek a náznaků, ale až dočtete, pochopíte, proč tomu tak je. Donato Carrisi si s vámi bude hrát celou dobu jako kočka s myší a vy nejspíš ani nebudete vědět, co má za lubem. Na první pohled může „Muž z labyrintu“ působit jako americký thriller založený na pátrání po vyšinutém sadistickém vrahovi. Však víte, co mám na mysli. Takové ty příběhy, které jsou jako přes kopírák. V případě Muže z labyrintu se ale nemůžete mýlit víc.

V téhle knížce je všechno propracované a každá věta, ba i slovo, jsou přesně tam, kde mají být. Kouzlo příběhu si uvědomíte až na konci, kdy do sebe všechno zapadne jako dílky skládačky. Přiznám se, že i já byla docela dlouho skeptická. Předpokládala jsem, že tu jde pouze o to, KDO unesl a držel v zajetí Samanthu. Spousta věcí mi unikla a přiznám se, že by mě nenapadly ani ve snu. Věřte mi, že na konci zůstanete s pusou dokořán. Až budete vědět, o co tady šlo, přečtete si knihu ještě jednou, abyste se zasmáli sami sobě kvůli tomu, jak jste se nechali napálit. Až na konci vlastně pochopíte, jaké postavy tu byly a jaká mezi nimi byla souvislost.

Muž z labyrintu je napsaný vytříbeným až poetickým jazykem. Důležitá je zde lidská psychika, sny a představy. Nikdo vám neřekne, co je realita a co ne. Vězte, že v téhle knize je prostě možné všechno. O to těžší pak bude převyprávět její děj podobně naladěným čtenářům. U „Muže z labyrintu“ totiž hrozí, že řeknete příliš a ošidíte čtenáře o několik famózních překvapení. Filmovou podobu jsem neviděla, ale jakmile bude příležitost, ráda film zhlédnu. Nejvíce mě bude zajímat to, jak si filmaři poradili se všemi falešnými stopami a s tím, co mohlo zůstat v knize skryto, ale co by kamera mohla odhalit. „Muž z labyrintu“ je neuvěřitelně zamotaný a komplikovaný thriller plný nečekaných zvratů. Donato Carrisi je Pan Spisovatel, od kterého by se mohli učit i jeho kolegové. Takhle se to dělá, když chcete napálit své čtenáře. Jen pozor, nezačínejte ho číst pozdě večer. „Muže z labyrintu“ totiž jen tak neodložíte.