Recenze: Město žen

Píše se rok 1943. Muži jsou ve válce nebo mrtví a Berlín se stává městem žen. Ty dosud poslušně plnily rozkazy a žily tak, aby byl Vůdce spokojený. Jenomže přivírat oči nad zlem nejde donekonečna. A tak ženy vezmou osud do svých rukou. „Město žen“ je poutavý příběh o obyčejných lidech v neobyčejné době.

Americký spisovatel David R. Gillham vystudoval scenáristiku na univerzitě v Jižní Kalifornii. Poté se přestěhoval do New Yorku a přes deset let pracoval v knižní produkci. Téma obyčejných lidí v druhé světové válce ho vždy fascinovalo, proto nikoho nepřekvapilo, že si toto téma vybral pro svůj literární debut. Historický román Město žen vyvolal doslova senzaci. Chválou nešetřili čtenáři ani literární vědci. U nás knihu nyní vydává nakladatelství Jota.

Napsat další z nekonečné řady historických románů z druhé světové války se může jevit jako riskantní počin. David Gillham má rád výzvy a svou prvotinu promýšlel dlouhé měsíce. Kvůli autenticitě navštívil Berlín a přečetl nespočet odborných publikací. Město žen je unikátní především v tom, že celý příběh spočívá na bedrech několika žen. Ony jsou hybatelkami děje a stále se musí vyrovnávat s tím, jak se k nim chovají muži. Neustále bojují s předsudky a podceňováním, a protože jsme ve válečných letech, mají to o to těžší.

Hlavní hrdinkou je třicetiletá Sigrid. Její manžel odešel do války, tchyně s ní není nikdy spokojená a Sigrid už nebaví předstírat, že by kvůli Vůdci obětovala život. Ba právě naopak. Sigrid touží po skutečné lásce a zoufale si přeje, aby se nikdy nemusela zpronevěřit morálce. Jenomže jak to udělat, když neví, komu může věřit? Její nejbližší skrývají temná tajemství a Berlín je plný přetvářky. Chtělo by se říct, že „Město žen“ je ve své podstatě románem pro ženy, ale příběh si vychutnají i muži, kteří mají rádi špionážní thrillery plné nečekaných zvratů a komplikovaných zápletek.

Autor vytvořil originální a napínavý příběh, jehož záhady by obstály i v detektivce. Atmosféra příběhu je téměř hororová a vám bude celou dobu běhat mráz po zádech. Budete tušit, že se hrdinové ženou do záhuby, a nejraději byste na ně zařvali, aby se zachovali jinak, ale kouzlo tohoto příběhu je v tom, že ani vy nebudete tušit, kdo nebo co zde představuje zlo. Město žen je příběh plný zrady, ale zároveň v něm najdete momenty, díky kterým si uvědomíte, že má cenu bojovat za své ideály. Žádná z postav není černá nebo pouze bílá. Všichni do jednoho projdou neuvěřitelným vývojem a vy budete žasnout, jak se zachovají, když půjde do tuhého.

David R. Gillham se vyhnul veškerým žánrovým šablonám a trapným klišé. Všechny jeho postavy jsou nějakým způsobem svérázné, ale přesto budete mít pocit, že je důvěrně znáte. Tady neexistuje nic jako „typizace“ a podobně jedinečný je i autorův styl vyprávění. Všechny ženy zde si sáhnou až na samé dno. Budou se neustále rozhodovat mezi dobrem a zlem a budou si neustále klást otázky, komu můžou věřit a za koho by byly ochotné položit život. V „Městě žen“ nebude nouze o slzy, ale vy i ony zjistíte, že i z utrpení se někdy může zrodit něco nekonečně krásného. Něco, kvůli čemu budeme ochotní přinést nejvyšší oběti.