Kdo je to? Naučné leporelo pro prcky od 2 let za 79 Kč

Recenze: Máme na vybranou

V roce 1944 přivezl transport do Osvětimi šestnáctiletou Edith Egerovou. Přišla o rodiče a mnohokrát unikla jen o vlásek smrti. Prošla si peklem, ale ani to ji nezlomilo. Tahle dáma se totiž rozhodla stát vítězem ve svém vlastním životě.

Kniha Máme na vybranou s podtitulem „I v pekle může vzklíčit naděje“ z nakladatelství Práh je autobiografickým vyprávěním jedné statečné dámy a zároveň i nesmírně čtivým románem. Edith Eva Egerová se narodila v roce 1927 v maďarské židovské rodině v Košicích. Jako šestnáctiletá byla deportována do Osvětimi, kde jí nacisté zavraždili oba rodiče. Máme na vybranou popisuje nejobtížnější životní období autorky (a zároveň hlavní hrdinky), která si v jistém okamžiku uvědomila, že více než okolnosti náš život ovlivňuje postoj k sobě samým.

V těchto memoárech se nám Edith představuje zpočátku jako lehce naivní dívka z rodiny poměrně zámožného krejčího. Edith je nejmladší ze tří dcer, a jak si dobře uvědomuje, pro svou ráznou a cynickou matku je zklamáním. Její nejstarší sestra je úžasná houslistka a prostřední sestra oplývá půvabem. Edith je gymnastka a tanečnice, která sní o olympiádě. K té bohužel nikdy nedojde, protože se píše rok 1944 a ona je deportována do Osvětimi. To, co zde prožije, by vydalo na několik knih a vlastně i na několik životů.

Aniž by se ve vás snažila vyvolat soucit nebo nenávist k Němcům, bez patosu, a dokonce s jistým cynismem popisuje každodenní život Židů. Egerová si uvědomuje, že podobné téma zpracovalo mnoho historiků i beletristů, a tak vám neustále předkládá informace, o jakých se běžně nikde nedočtete. Dva roky v různých táborech popisuje bez emocí a jakoby zdálky. Přesto vám při jejím vyprávění bude běhat mráz po zádech a vy si budete říkat, jak je možné, že tohle prováděli lidé jiným lidským bytostem.

Druhá část knihy se odehrává po skončení druhé světové války. Edith je konfrontována s komunismem a kvůli svému původu na tom není o moc lépe, než byla během války. Na radu přátel odpluje do Ameriky, kde na ni čeká vysněný život. Místo vysněného života se dočká pohrdání, chudoby a vykořeněnosti. V soukromí jí to neklape, a ač se snaží, nic nefunguje podle plánů. Život Edith nesčetněkrát srazil na kolena, ale ona i v té největší mizérii našla sílu jít dál.

Máme na vybranou vás bude motivovat víc než všechny možné příručky. O tom, že se vyplatí nevzdávat se naděje, vás kromě Edith přesvědčí ještě několik dalších lidí, kteří se stejně jako ona ocitli v mezních situacích. O tom, že autorčiny rady fungují, vás přesvědčí její životní pouť i fakt, že si dokázala udělat doktorát z psychologie a jako terapeutka pomohla desítkám klientů. Máme na vybranou má několik různých vrstev a nezáleží na tom, jak knihu uchopíte. V každém případě na vás čeká strhující příběh a řada užitečných tipů, díky kterým bude váš život spokojenější a šťastnější.