Recenze: Jak vyprávět příběhy dětem

Jak pomoct postavit svým dětem most mezi realitou a představivostí? Vyprávějte jim příběh…

Knižní publikace Jak vyprávět příběhy dětem od autorů Silke Rose Westová a Joseph Sarosy je inspirací pro všechny rodiče, prarodiče i pedagogy. Vyprávění příběhů je oblíbenou volnočasovou aktivitou, která podporuje kreativitu, prohlubuje vztah a zároveň buduje důvěru mezi vypravěče a posluchačem. Čtení pomáhá dětem lépe porozumět světu, ve kterém žijí, zároveň se učí zvládat své emoce nebo se vcítit do různých situací a lidí. Intuitivní vyprávění, o kterém autoři knihy píší, může praktikovat opravdu každý.

„Vyprávění příběhů je něco, v čem jste už teď dobří. Možná si to jenom neuvědomujete.“ (str. 13)

Kniha obsahuje základní pilíře intuitivního vyprávění. Kapitoly se zabývají jednotlivými principy a variantami příběhů, které jsou třeba prvně správně pochopit a načíst. Autoři také poutavě proložili jednotlivé stránky o různé vzorové příběhy a cvičení. Mně konkrétně se líbil princip vypravěčské smyčky. Vypravěč vezme jednu až tři konkrétní věci nebo události ze svého dne a použije je jako pevné body svého příběhu. Při této technice se realita převede do fantazie a zase zpátky. Zkušený vypravěč začíná vidět smyčky ve všech možných situacích. Jedním z důvodů, proč je tato metoda tak úspěšná, zůstává fakt, že vyžaduje pouze minimální přípravu. Klíčem k jednoduchému a neusilovnému vypravěčství je setrvat v přítomném okamžiku a nechat příběh plynout. Neobyčejně obyčejné příběhy dávají příležitost dětem po skončení vyprávění zapojit se do hry, neboť máme v rukou reálné objekty z příběhu. A to se pak může dít teprve zábava. Děti to milují.

„Příběhy představují pro rodiče jeden z nejúčinnějších nástrojů pro utišení, zabavení, poučení či k dalším jiným účelům“ (str. 58)

Knihu o tom, jak vyprávět příběhy dětem, jsem si užila. Bavilo mě číst si i různé heslovité citáty o důležitosti a smysluplnosti vyprávění příběhů. Vzorové příběhy mě vždy lehce vtáhly do děje.  Procvičit si kreativně své komunikační schopnosti a dovednosti byly ze začátku knihy praktické, avšak s načtenými stránkami vybízí čtenáře dokonce k větším výzvám. Kdo by se jen tak náhodou odhodlal vyprávět svůj příběh pro širší okruh lidí, nebo dokonce svému nepříteli? Já prozatím ne, ale naslouchat příběhům dětí se mi velice líbilo. Už teď se těším, až to v praxi vyzkouším.

Autor: Veronika Šutová