Recenze: Dobré matky

V žádném případě si nepouštějte seriál Dobré matky dřív, než si přečtete stejnojmennou knihu. Ochudili byste se o jednu z nejlépe zpracovaných publikací investigativního reportéra poslední doby.
Rodina je základ. Přesněji soudržnost s rodinou je základ. Kdo nesouhlasí, musí z kola ven...

Ty bláho, tenhle příběh je tak neuvěřitelný, tak monumentální, silný a emocionální, že vám ho musím doporučit. Jsem ráda, že mě zvědavost k téhle knize vrátila, protože jsem ji prvně zavhrla z časových důvodů. Jenže to by byla děsná chyba. Nedozvěděla bych se totiž, že v Itálii, zejména na jihu v Kalábrii sídlila mafie zvaná  ´ndrangheta, jejíž základy sahaly už 150 let zpět! A co víc, její prsty byly tak chtivé, že nezůstávaly jen doma v Itálii. Rozmáhaly se do více států. O sicilské mafii jsem věděla, ale že mafie s tak pevnými zásadami a pravidly byla donedávna i v Itálii?! Jak píše autor knihy Alex Perry, o ´ndraghetě vesměs neměli tušení ani Italové. Členové této mafie totiž nevyčnívali. Ačkoli se tam točily nehorázné prachy a majetek (vše se dozvíte v knize a budete koukat), tyhle rodiny žily jako spíše sociálně slabé. Rodinná pouta pro ně byla nadevše. Řídili se přikázáním Cti otce svého a matku svou, ale to vzápětí další (Nezabiješ), jim nic neříkalo. Šlo se přes mrtvoly, doslova. ´Ndragheta se člení na ´ndridy, které jsou jednoduše řečeno pokrevně příbuzné klany. A ty mezi sebou mnohdy soupeřily a nekončilo to jen rvačkami.

Rodina a sounáležitost s ní je tady numerem uno, na tom leží vše a s tím i vše padá. Když chytnete do rukou Dobré matky a začtete se, pocítíte to okamžitě a prostupuje to celou knihou. Jenže to smýšlení v rámci rodiny je trochu pokřivené... Ať už se jedná o to, že ženy a muži nemají stejná práva, tak o to, že matky dobrovolně vychovávají další generace pro mafiánskou sebranku, a to se vším všudy. Ale ne všechny matky... A tím už se pomalu dostávám k tomu, proč vůbec mohly vzniknout Dobré matky a proč vyplulo napovrch, že v Itálii funguje tak monstrózní organizace. Za zrodem tohohle totiž stojí jedna matka. Jedna silná matka – Lea Garofalo, která si prošla peklem. Jen proto, aby její dcera Denise nemusela být součástí ´ndraghety a všech negativních důsledků, které se s tím pojily. A pak se stalo něco nečekaného. Přidaly se další matky. Než ale došly k tomu, že se chtějí svěřit se vším, čekala je strastiplná cesta, při níž nejednou chybovaly.

Dobré matky jsou jedinečné. Získala jsem z nich informace o podhoubí mafie. V knize jsou dokonale vykresleny charaktery mužů z ´ndrin, jejich žen, toho, co se v rámci ´ndraghety dodržuje, jakým způsobem žijí. Text je prokládán výpověďmi z výslechů, ze soudních stání či novinových článků. Alex Perry musel sesbírat neskutečně mnoho materiálu a dát ho dohromady. Podařilo se mu to. A to není celé – dokázal to tak, že celý příběh má hlavu a patu, navzdory tomu, že se tam mísí různé postavy – jak z řad členů mafie, tak prokurátoři, policisté, advokáti.

Ještě jednou zdůrazňuji, že se nejedná o smyšlený příběh. Je to reálné. A šokující. Žurnalista Alex Perry u nás není známý (a bohužel když si jeho jméno zadáte do Googlu, primárně vyjede módní značka s tímto názvem 🙉). Nicméně je to člověk, který za svou práci sesbíral již několik ocenění. Témata, která si vybírá, nějakým způsobem společnost pálí; u nás zatím vyšly jen Dobré matky, ale knih napsal více. Momentálně žije v Anglii.

Pro zajímavost: v seriálu Dobré matky, který byl u nás nedávno uveden na trh, hraje dceru Denise italská herečka, jež hrála hlavní roli v seriálu Geniální přítelkyně (podle románů Eleny Ferrante).

Autorka: Radka