Recenze: Do ruky

Pokud si pod pojmem jídlo z ulice představíte mastné langoše nebo párky v rohlíku, budete se divit, co všechno se dá vykouzlit. Stačí pár dobrých nápadů a na světě jsou delikatesy, na kterých si pochutná celá rodina. A protože patroni této unikátní kuchařky jsou chlapi, těšte se na pořádnou baštu.

Upřímně řečeno, na trhu je tolik kuchařek, až člověk neví, po čem sáhnout. Přijít s něčím originálním je v dnešní době velice těžké, ale Daniele Turecké se to povedlo na výbornou. Do ruky má podtitul „Český streetfood nejen pro chlapy“ a po několika stránkách vám bude jasné, že tohle není jen tak ledajaká kuchařka. Knihu vydalo nakladatelství CPress a existuje několik dobrých důvodů, proč si ji přečíst.

Většina kuchařek má klasické schéma. Najdete v ní recepty, seznam ingrediencí a více či méně povedené fotografie. Do ruky potěší nejen amatérské kuchtíky, ale také fanoušky bulváru. Autorka totiž požádala o pomoc několik známých tváří z českého showbyznysu a zároveň gastronomie. Tihle pánové se stali patrony jednotlivých kapitol a sami si mohli vybrat téma, které je jim blízké.

Lukáš Hejlík se proslavil svou gastromapou, Marek Pavala vstoupil do povědomí díky soutěži ve vaření a zpěvák Ben Cristovao je známý díky porotcování v pěvecké soutěži a také díky svému životnímu stylu. Do ruky je kuchařka pro opravdové chlapy, kteří si dokážou užívat života a kašlou na počet kalorií. Ženské čtenářky budou možná zděšené tím, co pánům tvorstva chutná, a vůbec se nebudu divit, když jejich pokrmy označí za čuňačiny. Nebo si dokážete představit, jak se na ulici s chutí zakousnete do hamburgeru plněného syrečky?

Všichni patroni i autorka jídlo milují, přesto ke stravování a vaření přistupují s nadhledem. „Do ruky“ dokazuje, že i jídlo může být legrace. V knize najdete celkem padesát receptů, přičemž všechny jsou z lehce dostupných a levných potravin. Daniela Turecká pochopila, že chlapi nemíní stát dlouhé hodiny u plotny. Její recepty jsou rychlé, jednoduché a zároveň originální. V úvodu každé kapitoly najdete rozhovor s jejím patronem a díky tomu se dozvíte řadu intimních detailů z jejich soukromí.

To, co mě na knížce bavilo nejvíc, je její jazyk. Patroni mluví tak, jak jim narostl zobák, a nijak nemají potřebu používat spisovné výrazy. Něco vás možná pohorší, něco si vyslouží zvednutá obočí, ale v tomhle ohledu je Do ruky naprosto autentická. Takhle chlapi prostě mluví a my se necháme rádi pozvat do světa bonmotů, neologismů i naprostých absurdit. Díky zvoleným výrazům budete kuchařku vnímat všemi smysly a ucítíte, jak vám začíná škrundat v břiše. Do ruky si nehraje na vyšší gastronomii, ale naopak využívá jídla, která jsou běžně k dostání ve stáncích s rychlým občerstvením.

Na své si přijdou milovníci langošů, bramboráků i klobás. Překvapivě tu najdete i recepty na sladká jídla a chybět nesmí ani jídla inspirovaná zahraničními kuchyněmi. Díky téhle knížce zjistíte, že i párek v rohlíku se dá udělat tak, aby byl cool a sexy. S jídly z kuchařky Do ruky budete působit světově a ostatní pochopí, že se vyznáte. Překvapí vás, jaká maličkost jídlo pozvedne o několik tříd, a jak málo stačí k tomu, aby se ze zatracovaného pokrmu stalo něco, co nadchne i vyznavače zdravého životního stylu. Jediný problém bude rozhodnout se, které jídlo si uvaříte jako první.