Recenze: Chladný měsíc nad Babylonem

Babylon je malé ospalé městečko, kde se všichni důvěrně znají. Jednoho dne všemi otřese vražda dospívající dívky. Zatímco policie pátrá po vrahovi, v řece začínají působit nadpřirozené síly. Díky nim se zrodí bytost, která začne pronásledovat vraha.

Spisovatel Michael McDowell (1950 – 1999) se narodil v Alabamě, které zůstal věrný po celý život. Na Harvardu vystudoval angličtinu a poté obdržel doktorát z anglické a americké literatury. Slávu si získal díky svému sedmému románu, který vyšel v roce 1979. Po něm následovalo více než třicet děl, některá vydal pod pseudonymem. Kromě hororů a thrillerů psal také scénáře pro filmy a seriály. Čeští čtenáři se s jeho prací mohli seznámit díky jižanskému gotickému hororu Elementálové. Ten vydalo nakladatelství Fobos v minulém roce. Chladný měsíc nad Babylonem vychází v těchto dnech ve stejném nakladatelství.

Ačkoliv literární kritici často s gustem hovoří o tom, že horory patří mezi pokleslé žánry, v případě tohoto románu to není tak zcela pravda. Když se do knihy pustíte, získáte pocit, že čtete strhující společenský román z amerického venkova. Však víte, co myslím. Přesně ty romány, za které se dříve rozdávaly Nobelovy ceny a které jsou ve školních čítankách. Michael McDowell je obratný vypravěč a vy budete mít pocit, že si se slovy doslova hraje. Jeho styl psaní vás okouzlí a já měla chvílemi pocit, že čtu báseň v próze. Jistěže je to záměr. Poetický styl ostře kontrastuje s hrůzným dějem, a tak vám radím, nenechte se ukolébat líbivými popisy.

Pokud si chcete přečíst komplikovanou detektivku, jste na špatné adrese. Ano, máme tady vraždu dospívající dívky, ale Chladný měsíc nad Babylonem není o tom, jak dopadnout vraha. Ostatně, jeho totožnost vám autor prozradí poměrně záhy. I tak se přiznám, že mě docela překvapilo, kdo za vraždou stojí. Vrah má na svědomí několik lidských životů a vy budete šokovaní jeho bezcitností. Ohledně vrahova počínání autor zvolil odlišný způsob vyprávění. Je cynický, bezohledný a věty obsahují jen nezbytné minimum slov. Pokud ve vás hrůzu nevyvolá tohle, zaručeně se to povede ve chvíli, kdy se ke slovu dostanou věci mezi nebem a zemí.

Protože jsme v hororu, zapomeňte na logiku a nezabývejte se tím, jestli by to bylo možné, a raději si vychutnejte pasáže, při kterých vám bude běhat mráz po zádech. A věřte mi, že k tomu bude mnoho příležitostí. Mě Chladný měsíc nad Babylonem bavil i jako společenský román. Michael McDowell dokáže barvitě popsat nejen prostředí, ale i postavy. Babylon je plný více či méně svérázných postav. Někdo je podivín, někdo naivka, ale ztotožníte se s úplně každým. To, co autorovi zazlívám, je to, že mě naučil své postavy milovat, aby se jich potom v průběhu děje zbavil. Inu, tohle všechno k žánru patří. Chladný měsíc nad Babylonem je sice hrůzostrašný, ale zároveň má v sobě cosi pohádkového. Dobro zvítězí nad zlem a ten, kdo si to zaslouží, je po právu potrestán.